كهن‌ترين نسخه خطي «زبور» در ايران



كهن‌ترين نسخه خطي «زبور»، در كتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي در قم نگهداري مي‌شود.

به گزارش فارس به نقل از مركز خبر حوزه علميه قم، كتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي نخستين كتابخانه‌ كشور به لحاظ حجم عظيم نسخه‌هاي خطي كهن ديني و سومين كتابخانه جهان اسلام است كه 65000 عنوان نسخه خطي به زبانهاي فارسي، عربي، تركي، اردو، لاتين و سانسكريت و برخي خطوط قديم ديگر در موضوعات علوم اسلامي و غيره در آن نگهداري مي‌‌شود كه بعضا در نوع خود منحصر به فرد است.

كهن‌ترين نسخه خطي اسلامي به خط كوفي بخشي از قرآن كريم است كه مربوط به نيمه نخست سده دوم هجري و بخشي ديگري به خط علي ابن هلال مشهور به ابن بواب مربوط به سال 392 قمري است كه بر روي پوست نگاشته شده است.

كهن‌ترين نسخه غير خطي غير اسلامي نيز مجموعه‌اي از زبور بر روي پوست به خط لاتين از سده دوازدهم ميلادي و بخش‌ه‌ايي از انجيل به خط قديم حبشي مربوط به سده دوازدهم و سيزدهم ميلادي است كه در اين مجموعه عظيم فرهنگي وجود دارد.

متون كتب عربي همچون «نزهه المشتاق» اثر شريف ادريسي در جغرافي كتاب القانون اثر ابن سينا در طب و تحريراقليدس اثر خواجه نصيرالدين طوسي در رياضيات از كهن‌ترين نسخ چاپي است كه در كتابخانه آيت‌الله العظمي مرعشي نجفي (ره) وجود دارد.

خاطر نشان مي‌شود: ميكروگرافي و ريزنگاري، تالار وارقان، بيمارستان كتاب واحد دائرةالمعارف كتابخانه‌هاي جهان، مركز بررسي و فهرست نگاري نسخه‌هاي خطي مركز حمايت از مخطوطات اسلامي و ... از واحدهاي ويژه اين گنجينه جهاني است.

                                                                             يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا